Kinderen en jongeren genieten dagelijks van wat de social media wereld te bieden heeft. Hier worden ze regelmatig blootgesteld aan reclames voor junkfood, snoep en frisdrank. Verleidingen die lastig te weerstaan zijn. Wij gingen Aan tafel met een groep kinderen en hun ouders. Wat voor voeding zien zij op social media? En wat doet dit met hen? Ook zetten we de feiten uit bestaand onderzoek voor je op een rijtje.
Er is werk aan de winkel: samen met content creators en de reclamewereld willen we de kracht van online inzetten. Want alleen samen maken we gezond gewoon.
Onze jongeren tussen de 7 en 18 jaar kregen de opdracht om gedurende 10 minuten screenshots te maken van de voeding die zij in hun tijdlijn voorbij zagen komen.
Kinderen en jongeren zien verschillende soorten Snackable Content:
Advertenties van bedrijven (fastfoodketens, ijs, chocolade en frisdrank -merken);
Supermarkten of merken die hun voedingsmiddelen op hun eigen accounts laten zien;
Posts waarbij iemand laat zien wat men eet/drinkt, zonder dat dit (zichtbaar) gesponsord is.
Gesponsorde posts of recepten van influencers waarbij zij specifieke producten aanprijzen (chips, pizza en waterfles -merken);
*Deze screenshots zijn gemaakt door kinderen tussen de 7 en 18 jaar tijdens het Gezonderzoek (1).
Ga verder met