Aan tafel over Snackable Content

"ALS IK HAMBURGERS IN MIJN FEED ZIE DAN BEN IK SNELLER GENEIGD HET ONLINE TE BESTELLEN."

Kinderen en jongeren genieten dagelijks van wat de social media wereld te bieden heeft. Hier worden ze regelmatig blootgesteld aan reclames voor junkfood, snoep en frisdrank. Verleidingen die lastig te weerstaan zijn. Wij gingen Aan tafel met een groep kinderen en hun ouders. Wat voor voeding zien zij op social media? En wat doet dit met hen? Ook zetten we de feiten uit bestaand onderzoek voor je op een rijtje.

Er is werk aan de winkel: samen met content creators en de reclamewereld willen we de kracht van online inzetten. Want alleen samen maken we gezond gewoon.

Lees verder

Snackable Content

Onze jongeren tussen de 7 en 18 jaar kregen de opdracht om gedurende 10 minuten screenshots te maken van de voeding die zij in hun tijdlijn voorbij zagen komen.

Kinderen en jongeren zien verschillende soorten Snackable Content:

  • Advertenties van bedrijven (fastfoodketens, ijs, chocolade en frisdrank -merken);

  • Supermarkten of merken die hun voedingsmiddelen op hun eigen accounts laten zien;

  • Posts waarbij iemand laat zien wat men eet/drinkt, zonder dat dit (zichtbaar) gesponsord is.

  • Gesponsorde posts of recepten van influencers waarbij zij specifieke producten aanprijzen (chips, pizza en waterfles -merken); 

*Deze screenshots zijn gemaakt door kinderen tussen de 7 en 18 jaar tijdens het Gezonderzoek (1).

Ga verder met

Meer dan de helft van de tieners ziet reclame van ongezonde snacks

Meer dan de helft van de tieners ziet reclame van ongezonde snacks

Dat onze jongeren Snackable Content zien, is geen verassing. Tal van onderzoeken toonde al aan dat zowel kinderen als jongeren online geregeld (gesponsorde) content zien met eten en drinken.

Volgens de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) (3) is reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar helemaal niet toegestaan. Mede door de leeftijdsgrens in de gebruiksvoorwaarden van de social media platforms zijn advertenties en gesponsorde berichten van influencers of merken formeel gezien niet gericht op kinderen. Maar krijgen zij deze toch geregeld te zien.

En ondanks dat het mag. Kunnen we ons ook afvragen of Snackable Content bij jongeren wél gewenst is.

70%
van de 136 voedingsmiddelen valt buiten de Schijf van Vijf waar marketing gericht op kinderen bij werd toegepast

Reclame heeft effect op eetgedrag bij kinderen

Het zien van Snackable Content hangt samen met toegenomen keuze en daadwerkelijke inname van voedingsmiddelen bij kinderen (4-12)

Deze effecten zijn sterker onder jongere kinderen, aangezien zij niet over de cognitieve vaardigheden beschikken om zich tegen reclame te verdedigen (13)

Tieners met de leeftijd 12 tot 14 jaar zijn ook extra kwetsbaar voor reclame van ongezonde producten. Zij zijn onafhankelijker, zitten meer op internet dan jongere kinderen en hebben de mogelijkheden en middelen om producten uit reclames te kopen (13)

Onze jongeren geven aan dat zij wel eens eten of drinken kopen naar aanleiding van posts op social media. Producten die zij noemen: donuts, energy drinks, fastfoodketens, chips, chocolade en de waterfles.  

Reclame heeft zowel effect op ongezond als gezond eetgedrag bij kinderen. Het vaak zien van een waterfles op social media heeft er ook voor gezorgd dat die juist heel populair is bij kinderen.  

Ga verder met

Ouders kunnen het niet alleen

Ik heb het vooral met chips en Red Bull. Dan loop ik de volgende ochtend meteen naar de supermarkt.
Jongere, 17 jaar
Mijn grootste zwakte is McDonald's reclames, als ik dat zie krijg ik gelijk trek en wil ik ernaar toe gaan.
Jongere, 15 jaar
Ik wilde graag de air-up fles en die hebben we gekocht. Soms zie ik een surprise-ei en dat wil ik dan ook kopen en eten.
Kind, 7 jaar

Bekijk wat anderen te zeggen hebben:

Ouders kunnen het niet alleen

Natuurlijk spelen ouders een belangrijke rol bij het gezond online zijn. Maar dat is niet altijd even makkelijk. Wat doet en ziet je kind online? Hoeveel impact heeft dit? Wat mag er? En vooral hoe ga je er als ouder mee om? Vragen die niet door alle ouders te beantwoorden zijn.

Je wilt je kind ook niet als enige laten zwerven in hetgeen dat de rest wel heeft.

Ouders uit ons onderzoek vinden het in ieder geval frustrerend dat hun kinderen op social media zoveel (ongezond) eten en drinken voorbij zien komen. Ze kunnen zich voorstellen dat hun kind hierdoor wordt beïnvloed. Er zijn natuurlijk ook ouders die zich hier minder zorgen over maken.

Ga verder met

Alleen samen maken we gezond gewoon!

Ik vind het heel jammer, dat de jeugd zo beïnvloed wordt en aangemoedigd om slechte voeding te kopen. Je wordt als ouder bijna ongeloofwaardig met mijn gezond eten betoog.
Ouder
Dit doet veel met mijn kind, want hij is een puber en alle reclame en bekende mensen die poseren met ongezond eten wordt stoer gevonden
Ouder
Ik was me er niet van bewust dat kinderen zoveel ongezond eten en drinken zien. Het verbaast me echt.
Ouder

Bekijk wat anderen te zeggen hebben:

Alleen samen maken we gezond gewoon!

Het kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk beperken. Inzichten uit ons onderzoek tonen hiervoor de urgentie aan. Een positieve ontwikkeling dat het kabinet spreekt over een verbod op kindermarketing, dit is een stap in de goede richting. Maar een gezonde (online) leefomgeving krijgen we alleen voor elkaar als iedereen bijdraagt.

Het is voor ouders haast onmogelijk om kinderen niet in aanraking te laten komen met social media en de ongezonde verleidingen online. We kunnen ervoor zorgen dat ouders en kinderen mediawijzer worden. Een gezonde (online) omgeving krijgen we alleen voor elkaar als juist ook content creators, media- en reclamebureaus, platforms en (toekomstige) marketeers beter bewust zijn van hun impact op de gezondheid van kinderen.

- Marjon Bachra, Directeur bestuurder JOGG

Wil je je inzetten voor Gezondere Snackable Content? We gaan graag met je Aan tafel! Neem dan contact op met Jasper Oomen: jasper.oomen@jogg.nl. 

7 tot 13

jarige kinderen maken Instagram accounts aan

410.000

kinderen tot en met 11 jaar zijn actief op TikTok

88%

van de kinderen van 6 tot en met 12 jaar gebruikt of bezoekt wel eens YouTube