8 op de 10 ouders vindt dat de leefomgeving kinderen gezonder moet
Tachtig procent van de ouders vindt het belangrijk dat de leefomgeving van hun kinderen gezonder wordt. Dit blijkt uit een opiniepeiling van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van JOGG. Ouders vinden onder meer winkelgebieden, de omgeving rondom scholen en sociale media niet gezond genoeg. Zij willen dat er stappen worden gezet, want ze vinden een gezonde leefomgeving heel belangrijk. Zo zegt een van de ondervraagde ouders: ‘De leefomgeving bepaalt de gezondheid van een kind. Zowel fysiek als mentaal’.
Hoewel zeven op de tien ouders zichzelf het meest verantwoordelijk voelen om hun kinderen een gezonde leefomgeving te bieden, leggen zij de bal ook bij de overheid. Uit het onderzoek blijkt dat ouders naast zichzelf (71%) ook de gemeente (45%) en de overheid (39%) het meest verantwoordelijk vinden voor het creëren van een gezonde leefomgeving voor hun kinderen.
‘Thuis weet je hoe 'gezond' alles is en wat je er zelf aan kan doen om het gezonder te maken. Maar het is fijn als de overheid, de school en meer partijen ook hun best doen.’ Eén van de ouders uit de opiniepeiling
Te veel verleiding om ongezond eten te kopen
Bijna de helft van de ouders (45%) vindt dat er in winkelstraten te weinig plekken zijn waar je gezond eten kunt kopen. In winkelgebieden worden kinderen en hun ouders dan ook regelmatig verleid tot het kopen van ongezond eten. Bijna een kwart (23%) zegt vaak spontaan ongezond eten te kopen voor hun kinderen als ze winkelen. Ook vindt meer dan de helft van de ouders dat er rond scholen te veel ongezond aanbod is (56%). Dat geldt eveneens voor attractieparken. Vier op de tien ouders geeft attractieparken een onvoldoende voor de mate waarin je er gezond eten kan kopen.
Ouders bezorgd over invloed van social media op gezondheid
Naast de fysieke leefomgeving, is ook de online wereld een grote zorg voor ouders. Bijna 70 procent van de ouders vindt social media een ongezonde tot zeer ongezonde plek voor zijn of haar kind. Zes op de tien ouders is bezorgd over de invloed van influencers die ongezonde producten promoten bij kinderen. Daarnaast maakt de helft van de ouders zich zorgen over het beweeggedrag en de slaaptijd van hun kinderen. Want door de schermtijd bewegen en slapen hun kinderen minder.
De uitkomsten van de opiniepeiling zijn helder: tachtig procent van de ouders wil dat de leefomgeving van hun kinderen gezonder wordt. Daarbij verwachten ze ook een rol van ons, vooral op plekken die buiten hun invloedssfeer liggen. Marjon Bachra
Directeur-bestuurder JOGG
Ouders helpen door leefomgeving gezonder te maken
Directeur-bestuurder van JOGG, Marjon Bachra: ‘De uitkomsten van de opiniepeiling zijn helder: tachtig procent van de ouders wil dat de leefomgeving van hun kinderen gezonder wordt. Daarbij verwachten ze ook een rol van ons, vooral op plekken die buiten hun invloedssfeer liggen. We hebben al veel bereikt op kinderopvang, sportverenigingen en speeltuinen. Zo zorgen we voor steeds meer gezond eten rondom scholen en in sportkantines en voor gratis watertappunten in gemeenten. We zijn ook bezig met het maken van afspraken met influencers over de promotie van ongezonde producten. Hier blijven wij mee doorgaan, want dat de leefomgeving van kinderen nog niet gezond genoeg is, staat buiten kijf.’
Over de opiniepeiling
In september 2024 heeft Motivaction in opdracht van JOGG een opiniepeiling gehouden onder 1.063 ouders met kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 17 jaar. Doel van de opiniepeiling was om inzicht te krijgen in hoe ouders de leefomgeving van hun kinderen beleven.
Meer weten? Neem dan contact op met Noreen ter Beke, noreen.terbeke@jogg.nl