Naar het nieuwsoverzicht
Uit de praktijk, 23 juli 2025

Beweegredenen van Bart de Jong

JOGG is een collectief– een beweging met één doel: een samenleving creëren waarin iedereen gezond kan opgroeien. Klinkt logisch, toch? Maar in een wereld waar alles binnen handbereik is, is dat knap lastig. We worden non-stop verleid tot ongezond eten, te weinig beweging en continu ‘aan’ staan. Daarom is verandering noodzakelijk. Geen mooie woorden, maar actie. Samen met onze pioniers en voorvechters zet JOGG de tegenbeweging in gang. Lees hier de beweegredenen van Bart de Jong, filiaalmanager van supermarkt Jumbo.

Hoe is JOGG op jouw pad gekomen? 

“Ik sponsor altijd als er activiteiten zijn en we gaan daarbij voor gezonde producten. Appels en peren worden regelmatig bij ons opgehaald en we leveren water voor sportdagen. Ik spreek de JOGG-regisseur regelmatig. Ze heeft mij ooit benaderd of ik wilde sponsoren bij een gezonde lunchcampagne voor basisschoolleerlingen en toen heb ik aangegeven dat ik actiever betrokken wilde zijn. We hebben destijds elke basisschoolklas een lunch gegeven en een tekenwedstrijd georganiseerd, waarbij de prijs een grote mand met gezonde voedingsproducten was. Tijdens deze campagne hebben we ook het assortiment in de supermarkt omgegooid. We hadden onder meer een grote bak met gezond broodbeleg naast de broodafdeling gezet om ouders te laten zien wat gezonde lunchproducten zijn.”

Het overgrote deel van de supermarktaanbiedingen bestaat uit ongezonde producten. Waarom is dit zo?

“Ongezonde aanbiedingen leveren de meeste winst op. Verder zijn er een aantal voorschriften vanuit Jumbo over waar aanbiedingen in de winkel moeten staan. De ruimte die over blijft mogen filiaalmanagers wel zelf invullen. Ik zet vooral de versproducten goed in het zicht en in de winkel hebben we verschillende soorten snoepgroenten op een speciale aanbiedingenkist staan. Iedereen die de winkel binnenkomt loopt hier meteen tegenaan. Dit wordt niet vanuit de keten voorgeschreven.”

De keuze om iets ongezonds te kopen wordt in de supermarkt heel makkelijk gemaakt. Ik vind dat supermarkten over het algemeen meer kunnen doen. Bart de Jong
Filiaalmanager van supermarkt Jumbo

Welke rol vervult jouw filiaal in de buurt?

“Mijn winkel zit in een wijk waar relatief veel mensen wonen met een laag inkomen. Gezonde producten zijn vaak te duur voor bewoners. We sponsoren wel veel en we staan daardoor bekend als de gezonde supermarkt in de wijk. Om de hoek zit een middelbare school. In de pauze is het spitsuur, omdat alle scholieren bij ons binnen lopen. Ze gaan naar de broodafdeling voor een snack en kopen er energy drink bij. We hebben goed contact met de school, maar we kunnen jongeren niet verplichten om gezondere keuzes te maken. Wel heb ik nu op de broodafdeling impulsmandjes neergezet met daarin water of vitaminewater, omdat dit gezonder is dan energy drink.”

Welke rol zie je voor supermarkten om in de toekomst bij te dragen aan een gezondere leefomgeving?

“De keuze om iets ongezonds te kopen wordt in de supermarkt heel makkelijk gemaakt. Ik vind dat supermarkten over het algemeen meer kunnen doen. De inkoop van gezonde producten is wel relatief duur. Groente en fruit worden veelal uit andere landen geëxporteerd, waardoor de winstmarge kleiner is. De btw op groente en fruit zou eraf moeten. We zijn verplicht om een deel van het standaard assortiment van Jumbo in het filiaal te hebben, maar we mogen ook met lokale leveranciers werken. We kopen daarom fruit in bij een boer uit de omgeving. Ik ben zelf naar deze leverancier op zoek gegaan en inmiddels komt de helft van onze groenteafdeling hier vandaan. We verkopen de appels en peren die lokaal geteeld zijn voor een lagere prijs in de supermarkt. De manier waarop we bezig zijn, daar wil ik mee doorgaan.”

Bart de Jong is filiaalmanager van supermarkt Jumbo in de wijk Vollenhove in Zeist. Sinds 2022 is Zeist een JOGG-gemeente.

Tekst: Anika van de Wijngaard 

In mijn rol bij JOGG ontmoet ik regelmatig mensen die zich met hart en ziel inzetten voor een gezondere samenleving. Hun passie, ideeën en doorzettingsvermogen inspireren mij telkens opnieuw. Ik ben er stellig van overtuigd: zonder deze mensen geen gezonde jeugd, en zonder een gezonde jeugd geen toekomst. Marjon Bachra
Directeur-bestuurder JOGG