Naar het nieuwsoverzicht
Nieuws, 17 april 2024

‘Deze mammoettanker gaat de goede richting op'

Als het gaat om een gezonde leefomgeving ligt de focus al snel op thuis, school of sport, maar ook in de vrijetijdsbesteding valt veel te winnen. Een uitje naar de dierentuin of een attractiepark, daar hoort lekker eten en drinken bij, en dat kan ook gezond. Daarom slaan JOGG en de Nederlandse dagattracties al vijf jaar de handen ineen met de ambitie Gezond Uit.

Sfeerimpressie van de Gezond Uit bijeenkomst bij Wildlands Emmen
‘Wildlands maakt gezond normaal door voor ieder product een beter alternatief te bieden' Richard Dekkers
Manager Horeca en Retail Wildlands Emmen

Tot nu toe zijn er al 28 dagattracties aangesloten bij de ambitie Gezond Uit. En dat aantal groeit; steeds meer dagattracties werken aan een gezonder voedingsaanbod tijdens het dagje uit. De bedrijven, die jaarlijks miljoenen bezoekers ontvangen, bieden naast snoep en snacks ook gezond eten en drinken aan. De gezonde keuze wordt bovendien gestimuleerd met presentatie- en verkooptechnieken.

Dat werkt, ziet Richard Dekkers, manager horeca en retail bij Wildlands in Emmen. “Gezond wordt steeds gewoner.” Wildlands maakt gezond normaal door voor ieder product een beter alternatief te bieden. Dat is volgens Dekkers de sleutel. “Natuurlijk, een patatje blijft populair, maar bezoekers nemen daar nu een salade bij in plaats van een kroket.”

Het vergt wel lef van ondernemers om zo'n omslag te maken. Dankzij Gezond Uit hoeven ze dat niet alleen te doen. Gezond Uit is onderdeel van JOGG-Teamfit in de vrije tijd. Hier krijgen deelnemers advies en ondersteuning van een JOGG-Teamfit coach.

Van elkaar leren
Een van de grote voordelen van Gezond Uit: de bijeenkomsten waar branchegenoten twee keer per jaar goede voorbeelden uitwisselen. Op 11 april ontmoetten de Gezond Uit-deelnemers elkaar in Wildlands Emmen, met Dekkers als gastheer. “Je leert op zo'n dag van elkaar, bijvoorbeeld over het beste gebruik van visuele communicatie, waarmee we de minder gezonde producten niet in beeld brengen en de gezonde juist wel. En hoe je zorgt dat onze gezonde producten lekker en aantrekkelijk genoeg zijn om het op te nemen tegen de minder gezonde.” De Richtlijn Eetomgevingen van het Voedingscentrum is daarbij een handig hulpmiddel.

‘We laten de consument zelf kiezen’ 
Ook Karin Kuiper van koepelorganisatie Club van Elf ziet het effect van Gezond Uit. “Doordat deze paraplu erboven hangt, ontstaat er een grotere beweging. Het is een mammoettanker die de goede richting opgaat", zegt Kuiper. “We hebben massa door de samenwerking en gaan rustig vooruit, omdat we stimuleren en niets opleggen: we laten de consument zelf kiezen. JOGG beseft dat wij het belangrijk vinden om voldoende gezonde alternatieven te bieden, en tegelijkertijd ondernemers zijn die geld moeten verdienen. Dat is de juiste weg.”

De aanpak van de attractieparken past perfect in de visie van JOGG, waarin beleidsbepalers, professionals en alle volwassenen samenwerken aan een gezondere leefomgeving voor het kind. “Wij vinden het geweldig om te zien dat met de ambitie Gezond Uit steeds meer dagattracties hun aanbod gezonder maken”, zegt directeur-bestuurder Marjon Bachra van JOGG. “Zo zorgen we ervoor dat overal waar kinderen en jongeren komen, de gezonde keuze de normale én makkelijke keuze is. JOGG werkt lokaal met 221 JOGG-gemeenten aan deze doelstelling. Maar ook landelijke samenwerkingen zijn hard nodig om echt de omslag te maken van ongezond naar gezond.”

Fotografie: Alieke Eising