Naar het nieuwsoverzicht
Nieuws, 21 februari 2025

JOGG brengt influencers en hun management bij elkaar om online content voor kinderen en jongeren gezonder te maken

Niet alleen in de winkel of in bushokjes onderweg naar school, ook online worden kinderen en jongeren overladen met content over ongezond eten. Om de online omgeving gezonder te maken, brengt JOGG overheid en bedrijfsleven samen. Op woensdag 19 februari sprak staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport Vincent Karremans met influencers en hun management over het gezonder maken van online content.

Snapchatfilters met hamburgers en content waarin pizza's en chocoladerepen worden aangeraden: kinderen en jongeren brengen veel tijd online door en zien daar de hele dag ongezonde producten voorbijkomen. Niet alleen in reclames, maar ook via de influencers die zij volgen. Daar moet verandering in komen, vinden ook veel online content creators zelf. Daarom brengt JOGG influencers en hun management samen. Afgelopen woensdag werden volop ideeën en acties bedacht om content van influencers gezonder te maken.

Enorme impact van influencers 
Staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport Vincent Karremans werkt aan een wetsvoorstel om kindermarketing tegen te gaan. Naast deze wetgeving om ongezonde reclames op producten tegen te gaan, wil hij ook de online leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder maken. Daarom ging hij afgelopen woensdag in gesprek met influencers. Hij benadrukte hun invloed op kinderen en jongeren: ”Je ziet hoe gek kinderen op jullie zijn. Jullie impact is enorm en daarmee krijg je een verantwoordelijkheid. Het is heel belangrijk dat we met elkaar afspraken maken over de balans van wat kinderen online zien.”

Staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport Vincent Karremans en directeur-bestuurder van JOGG Marjon Bachra in gesprek met influencers en hun management.

Online omgeving van jongeren moet gezonder 
JOGG is voorstander van die wetgeving tegen kindermarketing, maar vindt dat we daarnaast ook samen met de branche stappen moeten zetten. Daarom werkt JOGG met influencers en hun management aan de positieve impact die zij kunnen hebben. Tijdens jaarlijkse bijeenkomsten kijken we met elkaar hoe we kunnen zorgen voor gezondere content.  Eén van de ideeën die creators hebben bedacht, is een lesmodule voor middelbare scholieren over de verleidingen van ongezonde content op social media. Deze lesmodule is inmiddels ontwikkeld.  

Wij werken in 237 JOGG-gemeenten aan een gezonde leefomgeving. Maar we kunnen niet alles gemeentelijk oppakken en daar is social media een voorbeeld van. Jongeren worden net als in hun fysieke leefomgeving, ook online constant verleid tot het maken van ongezonde keuzes. Daarom is het zo belangrijk dat we vandaag bespreken hoe we de online omgeving gezonder kunnen maken. Marjon Bachra
Directeur-bestuurder JOGG

Voetbalwedstrijd Creators FC – FC Lisse 
Op woensdag 19 februari vond de bijeenkomst plaats bij voetbalvereniging FC Lisse, waar het voetbalteam van de club een wedstrijd speelde tegen Creators FC: het voetbalteam van bekende Nederlandse influencers. Met de verkoop van de wedstrijdkaarten werd 9700 euro opgehaald voor de stichting IT4Kids, die kwetsbare kinderen een structurele sportkans geeft. Na de wedstrijd, konden de spelers uit beide teams door de FC Healthy Drive Thru rijden die Creators FC en JOGG voor de gelegenheid naast de voetbalvereniging hadden geplaatst. Ook organiseerde het lokale JOGG-team een beweegevenement voor de bezoekers van de wedstrijd, voorafgaand aan de wedstrijd en was het aanbod in de kantine van de voetbalvereniging gezonder.