Naar het nieuwsoverzicht
Nieuws, 11 februari 2021

Nederlanders zijn klaar met ongezonde voeding

Gezondheidsfondsen: convenanten met industrie om eten gezonder te maken, hebben gefaald

82% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat bewerkte voeding gezonder wordt gemaakt. De ondervraagden vinden dat frisdranken met veel suiker duurder gemaakt moeten worden (63%) en dat er een verbod moet komen op reclame voor ongezonde voeding voor kinderen (72%). Dat blijkt uit onderzoek (1) van Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darmstichting en Nierstichting. De gezondheidsfondsen, verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie, willen dat het nieuwe kabinet supermarkten en fabrikanten verplichten om ons eten en drinken gezonder te maken en zetten in op effectieve maatregelen. De oproep wordt ondersteund door UNICEF Nederland en de Gemeente Amsterdam.

De huidige maatregelen zijn zwaar onvoldoende. Afspraken tussen overheid en voedingsindustrie om eten en drinken gezonder te maken door de hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet in producten te verlagen zijn te vrijblijvend en hebben keer op keer niet tot verbetering geleid. Met de campagne ‘Het is tijd voor gezonde voeding’ dringen Alliantiepartners er bij het nieuwe kabinet op aan om een einde te maken aan de vrijblijvendheid van convenanten en vrijwillige afspraken. Tom Oostrom (directeur Nierstichting, namens de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie): "Ongezond eten en drinken maakt mensen ziek. Daarom moet de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in producten omlaag. Fabrikanten en supermarkten zetten te weinig stappen. Keer op keer zien we dat het onvoldoende is. Dat ons eten en drinken ongezond blijft. Op deze wijze lossen we de obesitas epidemie niet op. Het nieuwe kabinet moet met spoed op drie hoofdpunten wetgeving inzetten om het voor Nederlanders makkelijker te maken om gezond te kunnen eten en drinken. De jarenlange overheidsaanpak van zelfregulering door de voedingsindustrie heeft gefaald."

De volgende drie hoofdpunten moeten volgens de Alliantiepartners prioriteit krijgen en kunnen rekenen op groot draagvlak in de samenleving. 

1 Gezonder maken van bewerkte voedingsmiddelen

Producten in supermarkten en in horeca moeten gezonder worden met minder zout, suiker en ongezond vet. Fabrikanten moeten daarom worden verplicht om jaarlijks de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in producten te verlagen. Zo voorkomen we dat ongezond eten en drinken mensen, ziek maakt. 82% van de Nederlanders vindt dit belangrijk.

2 Minder suiker in frisdrank

Ondanks afspraken doen fabrikanten te weinig om de hoeveelheid suiker in frisdrank te verlagen en daarom is het nodig dat de overheid maatregelen neemt. Zoals een belasting op te veel suiker. Een oplossing waarmee we vooral jongeren – als grootverbruikers van gesuikerde drankjes – beschermen tegen te hoge suikerinname en het krijgen van diabetes type 2. Van de ondervraagde Nederlanders steunt 63% een dergelijke maatregel.

3 Alleen kindermarketing voor gezonde voeding

Te weinig kinderen in Nederland hebben een gezond voedingspatroon. Kindermarketing verleidt kinderen nu nog te vaak tot ongezond eten; de Alliantie vindt dat kindermarketing alleen nog ingezet zou mogen worden om gezond eten en drinken te promoten. Het is tijd voor dwingende maatregelen waarbij de rechten en het belang van het kind voorop staan. Dat betekent een verbod op elke vorm van kindermarketing voor producten als frisdrank, koekjes, ijs en chips. De maatregel kan op steun rekenen van 72% van de Nederlanders.

Een gezond voedingspatroon voor ieder kind Ongezonde voeding is na roken de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak, met 12.900 doden per jaar. Op dit moment zorgt de obesogene voedselomgeving ervoor dat vrijwel niemand volledig gezond eet en drinkt. Nederland telt zo'n 350.000 kinderen die (veel) te zwaar zijn. Als het nieuwe kabinet de voedselomgeving per direct gezonder maakt, kan ieder kind een gezond voedingspatroon ontwikkelen. Daardoor groeit een generatie op die later minder ziek zal zijn.

“Als we nu niks doen, heeft in 2040 bijna tweederde (2) van de Nederlanders overgewicht, met alle gevolgen van dien. Dat zijn meer dan 9 miljoen mensen. Om dit probleem aan te pakken, willen wij een maatschappij waarin gezond eten en drinken de standaard is. Te beginnen bij de jeugd”, aldus Oostrom.

Bronnen: 
1. Draagvlakonderzoek gezonde voedselomgeving, Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie – I&O Research (2021)
2. RIVM (trendscenario vtv-2018, verschenen 5 juli 2017). De vtv is een vierjaarlijks uitgave van het RIVM in opdracht van het ministerie van VWS.