Nieuwe Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie
In 2040 zal ons land de gezondste jeugd ter wereld hebben. Daaraan gaat vanaf vandaag de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie een bijdrage leveren. Het betreft een nieuw samenwerkingsverband opgericht door Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting in samenwerking met Gemeente Amsterdam, UNICEF Nederland en JOGG.
De Alliantie zet zich in voor een omgeving waarin gezond eten en drinken de standaard is. Te beginnen bij de jeugd. De focus ligt hierbij op beleidsbeïnvloeding op landelijk niveau. Dit doet de Alliantie door onder andere de overheid aan te sporen tot ondersteunende regelgeving, zoals een suikertaks, supermarkten en voedingsindustrie te stimuleren bij het gezonder maken van hun aanbod en halt toe te roepen aan kindermarketing voor ongezond eten en drinken.
JOGG blijft als strategisch adviseur betrokken bij de Alliantie, die onderdeel uitmaakt van het meerjarenprogramma Gezonde Generatie van 20 gezondheidsfondsen. De ambitie is dat de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste is ter wereld.
Als eerste initiatief publiceerde de Alliantie De ‘Superlijst Gezondheid’ een onderzoek van Questionmark. ‘Superlijst Gezondheid’ is de eerste ranglijst die vergelijkt wat acht Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te helpen kiezen voor gezond eten en drinken. Het onderzoek laat zien dat er grote verschillen zijn tussen de supermarktketens, ongeacht hun formule of marktaandeel. Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza lopen voorop; Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus zijn minder ver.
Het rapport wijst ook aan wat wél goed gaat bij individuele supermarkten. Zo gebruikt bijvoorbeeld Aldi Disney-karakters om Schijf van Vijf producten aantrekkelijk te maken voor kinderen.
Ook JOGG onderkent dat supermarkten een belangrijke rol spelen in de leefomgeving van jongeren. Deze Superlijst Gezondheid is een mooie nulmeting die inzichtelijk maakt dat er voor iedere supermarkt enorme kansen liggen om daadwerkelijk een gezonde supermarkt te worden. Zo werken we bijvoorbeeld samen met onze bedrijfspartners Aldi en Albert Heijn aan een gezonde jeugd door onder andere productverbetering te stimuleren en ouders met kinderen dat duwtje in de goede richting naar de schappen met gezonde voeding geven.