Naar het nieuwsoverzicht
Nieuws, 8 november 2024

Nieuwe lesmodule brengt een gezonde online leefomgeving een stap dichterbij

Vandaag start de Week van de Mediawijsheid en lanceren Young Impact en JOGG, samen met JOGG-ambassadeur Juvat Westendorp, de nieuwe lesmodule #OntduikDeFuik. De lesmodule helpt jongeren weerbaarder te maken tegen online verleidingen zoals reclames voor ongezonde producten.

Van hamburgers en chocola tot pre-workout en energiedrank – jongeren worden dagelijks overspoeld met reclames over ongezonde voeding en dranken, vooral via social media. Terwijl jongeren het vaak niet doorhebben dat het om reclame gaat, blijkt uit onderzoek van Centerdata. Strengere wetgeving voor marketing van ongezonde producten gericht op kinderen en jongeren is daarom belangrijk. Maar er is meer nodig. Daarom werkt JOGG samen met influencers en andere partijen uit de creatieve industrie om de online omgeving van jongeren gezonder te maken.

Valkuilen herkennen in online verleidingen
Uit die samenwerking kwam onder andere het idee voor een lesmethode om jongeren weerbaarder te maken tegen de invloeden van online verleidingen. Samen met Young Impact heeft JOGG daarom de lesmethode #OntduikdeFuik ontwikkeld voor middelbare scholen en het mbo. De lesmethode helpt jongeren bewust te worden van algoritmes, waardoor zij de ‘fuik’ kunnen ontduiken. Op het Maris College in Den Haag is de nieuwe lesmodule gisteren feestelijk gelanceerd door host van de module en JOGG-ambassadeur Juvat Westendorp.

Net als in hun fysieke leefomgeving, worden jongeren ook online constant verleid tot het maken van ongezonde keuzes. De samenwerking met de creatieve industrie en Young Impact, waaruit deze lesmodule is voortgekomen, is voor ons heel waardevol om mee verder te bouwen aan een gezonde online omgeving. Marjon Bachra
Directeur-bestuurder JOGG

Online omgeving van jongeren moet gezonder
Uit de samenwerking met influencers en de creatieve industrie kwamen nog meer ideeën, zoals het oprichten van een gezonde businessclub, het ontwikkelen van alternatieve businessmodellen, een keurmerk en een award voor goede voorbeelden. JOGG blijft in gesprek om deze ideeën gezamenlijk verder uit te werken, zodat de online omgeving voor jongeren steeds gezonder wordt.

JOGG-ambassadeur Juvat Westendorp en leerlingen van het Maris College tijdens de lancering van de lesmodule #OntduikdeFuik.

De nieuwe lesmodule is geschikt voor het voortgezet onderwijs en mbo. Docenten kunnen de lesmethode gratis downloaden of een gastles aanvragen via Young Impact. Kijk voor meer informatie en de lesmodule op youngimpact.nl.