#7dagenwater Challenge 2022: extra boost dankzij het WK Volleybal in Gelderland
Dit najaar zijn de Wereldkampioenschappen Volleybal voor vrouwen in Nederland en Polen. De meeste wedstrijden worden gespeeld in Arnhem en Apeldoorn. Alle reden om in de aanloop ernaartoe en tijdens het toernooi via side-events extra aandacht te besteden aan volleybal, gezondere voeding en beweging. Aldus de Nederlandse Volleybalbond (Nevobo), JOGG, de Provincie Gelderland, de Gelderse Sport Federatie en de Gelderse gemeenten. Eén van de meest succesvolle initiatieven in deze provincie krijgt dit jaar hierdoor een extra boost: de #7dagenwater Challenge (10-17 juni). Dé uitdaging om zeven dagen lang alleen maar water te drinken.
Wij willen, in het kader van de Gezonde Sportevenementen juist laten zien dat water echt prima is en dat je daar heel veel leuke, aantrekkelijke varianten van kunt maken. Larisa Brinkhoff
JOGG-regiocoördinator in Gelderland
JOGG is aangesloten als partner bij het WK Volleybal. “Gekeken is: hoe kunnen we bij de side-events nu ‘gezond eten waar je blij van wordt’ integreren.” Aan het woord is Larisa Brinkhoff, JOGG-regiocoördinator in Gelderland. Ze is ook nog betrokken bij JOGG-Arnhem en JOGG-Epe. “Toen we nadachten over onze rol, als JOGG, in de aanloop naar en tijdens het WK Volleybal kwam naar boven: laten we vooral ook kijken naar de succesvolle initiatieven die al plaatsvinden, zoals de #7dagenwater Challenge. Campagnes waarmee je een mooie en logische koppeling kunt maken met sportevenementen.”
Tim Jansink is een van de twee regionale projectcoördinatoren voor JOGG Noord-Veluwe. “We werken met zeven gemeenten samen, al een aantal jaar: Hattem, Oldebroek, Elburg, Nunspeet, Harderwijk, Putten en Ermelo.” In 2018 is Oldebroek begonnen met de #7dagenwater Challenge. Dat werd toentertijd door JOGG landelijk geïnitieerd en onder meer dus in Oldebroek omarmd. Tim: “Dat was meteen zó succesvol dat we het vanaf 2019 als regio samen zijn gaan oppakken. Elk jaar voeren we meerdere campagnes gezamenlijk uit, met dezelfde boodschap en dezelfde uitstraling, in dezelfde periode, maar uitdrukkelijk steeds vanuit lokale kracht en lokale eigenheid.” In drie jaar is de #7dagenwater Challenge enorm uitgebouwd, is de gemeente Epe inmiddels aangesloten en telde de vorige editie maar liefst twaalfduizend (!) deelnemers. Tim: “Geweldig natuurlijk. Ik ben er vooral ontzettend blij mee dat we een heel goed middel hebben gevonden waarmee we mensen kunnen uitdagen en bewust kunnen maken van hun drinkgedrag.”
“Die bewustwording is echt groot”, vult Larisa aan. De GGD heeft een waterpeiling gehouden onder de deelnemers. Daaruit blijkt onder meer dat een halfjaar na de challenge deelnemers per dag gemiddeld één dag water meer drinken dan ervoor.
Leuk, laagdrempelig én een echte uitdaging
Tim: “Wat het is? De #7dagenwater Challenge is dé uitdaging om zeven dagen lang alleen maar water te drinken. Een strijd met jezelf.” Dus geen koffie, zoethoudende drankjes, melk of wat dan ook: echt alleen water. Tim: “We communiceren bewust: kraanwater. Ook om te benadrukken dat dat voor iedereen in Nederland makkelijk voorhanden is.” De campagne richtte zich aanvankelijk op jongeren en kinderen, om vooral juist hen zich meer bewust te laten worden van wat ze normaal gesproken drinken. “Langzaamaan is de groep deelnemers breder geworden. Vlak voor corona bedachten we: dit is ook een heel leuke challenge in het kader van de Gezonde Werkvloer. Er werd een speciaal beeldmerk voor ontworpen. En het grappige is: de vrouw op de poster, een ondernemer uit Harderwijk, sprak veel moeders aan. Sindsdien zien we een enorme toename van gezinnen die deelnemen.” Er is echt een goed beeld van wie de deelnemers zijn, want ze melden zich aan via de website https://www.7dagenwaterchallenge.nl. “Elk jaar zien we een goede mix van nieuwe deelnemers en terugkerende deelnemers. En elke keer zien we het totale aantal groeien.” Dat komt voor een belangrijk deel, denkt Tim, omdat mensen het bovenal ontzettend leuk vinden. En het is laagdrempelig. Het kost niets. Sterker nog: alle deelnemers ontvangen bij hun aanmelding een gratis starterskit. Dat bestaat onder andere uit een polsbandje. Zodat iedereen kan zien: dat is een deelnemer aan de #7dagenwater Challenge.
Koppelingen
Het WK begint eind september, maar het evenement is dus in de maanden ervoor al volop zichtbaar. Larisa: “Leuk om te weten: 30 Gelderse gemeenten zijn host voor een team straks. In nauwe samenwerking met de Nevobo en de Official Team Host-gemeenten zorgen we ervoor dat er mooie connecties gemaakt kunnen worden met voeding en bewegen. Als je een land host, krijg je als gemeente ook kaarten voor die wedstrijden. En het team dat je als gemeente host komt in jouw gemeente een activiteit verzorgen, juist om de jeugd erbij te betrekken. Denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijk, gezond ontbijt met de speelsters!”
Het is ook heel belangrijk lokale volleybalverenigingen te betrekken, vervolgt Larisa. “Zij laten zien hoe ontzettend leuk volleybal is en helpen mee volleybal deze zomer en dit najaar nadrukkelijk op de kaart te zetten. We zien bij grote sportevenementen dat het heel wervend kan werken voor de jeugd.” Hopelijk zien we straks dus een golf nieuwe aanmeldingen bij de volleybalclubs!
Voor de Gelderse gemeenten die geen host zijn, heeft de Provincie speciale wijkpakketten ontwikkeld, het WijkFun-pakket. Met een sportactiviteit, water drinken en gezonde voeding. Zo kunnen dus alle Gelderse gemeenten ervan profiteren dat dit grote topsportevenement in hun provincie plaatsvindt.
“Voor ons is de combinatie met water drinken misschien heel logisch, maar je ziet dat veel sporters zoete sportdrankjes gebruiken”, vertelt Larisa. “Wij willen, in het kader van de Gezonde Sportevenementen juist laten zien dat water echt prima is en dat je daar heel veel leuke, aantrekkelijke varianten van kunt maken door bijvoorbeeld fruit of gember toe te voegen. Die boodschap komt daarom geregeld terug! Onder andere via de #7dagenwater Challenge.”
Lokale kracht
Editie 2022 van de #7dagenwater Challenge belooft dus nog uitgebreider te worden, nu een koppeling is gemaakt met de WK Volleybal. Tim: “We gaan naar veertien deelnemende gemeenten.” Zes nieuwe gemeenten dus. “De kracht van de challenge is en blijft de lokale betrokkenheid. Hoe beter het lokaal wordt weggezet, hoe meer deelnemers dat zal genereren.” Op dit moment vindt die lokale promotie volop plaats. “Mensen gaan deelnemen als ze merken dat het in hun gemeente leeft. We coördineren het provinciaal, maar het wordt echt lokaal opgezet en uitgewerkt. De JOGG-regisseurs of de gemeenten krijgen promotieposters uitgereikt, met steeds hetzelfde beeldmerk erop, maar uitdrukkelijk ook de lokale uitvoerende organisaties daarop vermeld, zodat mensen goed kunnen zien dat het bijvoorbeeld iets is van JOGG Elburg of JOGG Harderwijk.” Larisa is dus ook actief voor JOGG in Epe. “Wij hebben deze week allemaal vlogjes opgenomen en foto’s gemaakt en zijn heel hard bezig de challenge onder de aandacht te brengen! Enkele stagiaires hebben een leuk TikTok-filmpje gemaakt.”
Deze editie van de #7dagenwater Challenge wordt hoe dan ook een bijzondere. Topspeelsters als Myrte Schoot steunen de campagne, onder meer via motiverende quotes op de campagnewebsite. Ze benadrukt het belang van water drinken voor haarzelf. “Tijdens trainingen en wedstrijden verlies ik veel vocht. Later dit jaar is het WK Volleybal Vrouwen 2022. Om goed te presteren is het drinken van water dus ontzettend belangrijk! Daarom neem ik mijn bidon overal mee naartoe, zodat ik voldoende blijf drinken.”
Het is zeker niet zo dat het na deze bijzondere editie stopt. “Nee, integendeel”, vertelt Tim, “we hebben nu gezien hoe succesvol het is. We willen goed kijken hoe we het nog verder kunnen opschalen.”