Naar het nieuwsoverzicht
Pers, 14 december 2022

Bescherm jongeren tegen ongezonde verleidingen op social media

Snapchat filters met hamburgers, influencers die samenwerken met chips merken én advertenties van bedrijven die pizza’s verkopen. Vandaag debatteert de Tweede Kamer over leefstijl en preventie. Een verbod op kindermarketing staat daarbij hoog op de agenda. En dat is niet voor niets. Onderzoeksbureau Ruigrok deed in opdracht van JOGG ‘Gezonderzoek’ naar de invloed van snackable content op social media. Hieruit blijkt dat de jeugd wordt blootgesteld en beïnvloed door deze ongezonde (sluik)reclames.

Tijdens het Gezonderzoek gaven kinderen en jongeren van 7 – 18 jaar aan dat ze voornamelijk ongezonde voeding in verschillende type posts voorbij zien komen. Het varieert van advertenties van bedrijven, supermarkten of merken die voedingsproducten laten zien. Tot gesponsorde posts van influencers waarbij zij recepten of specifieke producten aanprijzen. Maar ook posts waarbij iemand laat zien wat men eet of drinkt, zonder dat dit (zichtbaar) gesponsord is.

Tv-programma Pointer kaartte al eerder aan dat 40% van de kinderen (6 tot 12 jaar) en 53,5% van de tieners reclame ziet voor chips, snacks, snoep of frisdrank. ‘Formeel’ is volgens de Reclamecode voor Voedingsmiddelen reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar niet toegestaan.

Deze screenshots zijn gemaakt door kinderen tussen de 7 en 18 jaar tijdens het Gezonderzoek. Er zijn er meer dan 350 voedingsgerelateerde screenshots verzameld.

Beïnvloed door reclame

Het Gezonderzoek bevestigd dat kinderen worden beïnvloed door reclames, met name voor snacks. Zij geven aan wel eens eten of drinken te kopen naar aanleiding van posts op social media. “Ik heb het vooral met chips en Red Bull. Dan loop ik de volgende ochtend meteen naar de supermarkt.” - Deelnemer, 17 jaar

Ouders realiseren zich dat hun kinderen beïnvloed worden en vinden het vervelend of frustrerend dat hun kind zoveel (ongezond) eten en drinken op social media ziet. “Ik was me er niet van bewust dat kinderen zoveel ongezond eten en drinken zien. Het verbaast me echt”, aldus een van de ouders.

Verbod kindermarketing

Leefstijl & preventie staan vandaag centraal in de Tweede Kamer. Omdat de huidige zelfregulering onvoldoende werkt, wil het kabinet kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk beperken. Inzichten uit het onderzoek tonen hiervoor de urgentie aan. Een positieve ontwikkeling dat het kabinet spreekt over een verbod op kindermarketing dit is een stap in de goede richting. Maar een gezonde (online) leefomgeving krijgen we alleen voor elkaar als iedereen bijdraagt:

Het is voor ouders haast onmogelijk om kinderen niet in aanraking te laten komen met social media en de ongezonde verleidingen online. We kunnen ervoor zorgen dat ouders en kinderen mediawijzer worden. Een gezonde (online) omgeving krijgen we alleen voor elkaar als juist ook content creators, media- en reclamebureaus, platforms en (toekomstige) marketeers beter bewust zijn van hun impact op de gezondheid van kinderen.

- Marjon Bachra, Directeur bestuurder JOGG