Naar het nieuwsoverzicht
Nieuws, 6 februari 2024

‘Gezond eten zíen is gezond eten kópen’

‘In een gezonde omgeving maak je makkelijker gezonde keuzes. Hoe dragen de foodindustrie, de publieke sector en de overheid hieraan bij?’ Deze vraag staat centraal tijdens de inspiratiebijeenkomst ‘Op weg naar een gezond(er)e voedselomgeving’. Marjon Bachra, directeur-bestuurder van JOGG, kijkt enthousiast op de bijeenkomst terug: ‘Onze gesprekken waren open. Wij gaan dit een vervolg geven.’

'Iedereen wil een boterham verdienen. Laat het dan een volkorenboterham zijn.'
Martijn Pater
Martijn Pater Markies Appèl

De bijeenkomst, georganiseerd door JOGG in samenwerking met de werkgroep Gezonde Voedselomgeving en Informatievoorziening, is onderdeel van het Nationaal Preventie Akkoord (NPA). Vertegenwoordigers van onder andere attractieparken, supermarkten, cateringbedrijven, levensmiddelenproducenten, maatschappelijke organisaties en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zijn aanwezig. ‘Bijzonder’, benadrukt dagvoorzitter Jaap de Graaf: ‘Ook al verschillen onderlinge belangen, jullie zijn hier vandaag omdat jullie het gézamenlijk belang, een gezonde voedselomgeving, onderstrepen.’

Berichten uit de werkgroep

De werkgroep is een coalitie van maatschappelijke- en brancheorganisaties. Voor het eerst zijn de bedrijven áchter deze branches aanwezig. Werkzaam in de foodbranche laten zij, aan de hand van voorbeelden, zien dat zij verantwoordelijkheid nemen en stappen zetten.

Marjon Bachra, directeur-bestuurder van JOGG, spreekt als voorzitter van de Werkgroep Gezonde Voedselomgeving en Informatievoorziening over het belang van gezondheid in beleid over de branches heen

Stapsgewijs verlagen

Door het vet-, zout- en suikergehalte in huismerken stapsgewijs te verlagen, Nutri-Scores zichtbaarder te maken en gezonde producten en recepten prominenter online en op de winkelvloer neer te zetten, maakt JUMBO haar ambitie – een assortiment dat voor 50%  producten met een Nutri-Score A of B bestaat- waar. Jumbo verlaagde afgelopen november de prijzen van vleesvervangers. ‘Dit maakt het kiezen voor een plantaardig of vegetarisch product makkelijker’ zegt Jumbo-Duurzaamheidsadviseur Lieke Kersten. 

Ombuigen vraagt om een integrale aanpak

‘Het gat tussen intentie en doen verklein je met aandacht en verleiding’ zegt lector Design Methods in Food Antien Zuidberg. Samen met Appèl catering onderzocht Antien koopgedrag in bedrijfskantines. Wat bleek? Een gezonder alternatief, mits aantrekkelijk gepresenteerd, bereikbaar en gunstig geprijsd, verkoopt direct goed. ‘Gezond eten zíen is gezond eten kópen.’ Maar, een kantine definitief ombuigen vraagt om een integrale aanpak. Veranderingen moeten praktisch uitvoerbaar zijn én het belang van de medewerker moet hierin zijn meegenomen. Doe je dit niet? Dan ben je in no-time terug bij af.

'Iedereen – van personeel tot klant- laten meedenken en meebeslissen, creëert begrip en betrokkenheid. Dit vergroot de kans op het definitief en succesvol ombuigen van bijvoorbeeld kantines.'
Antien Zuidberg
Antien Zuidberg Lector Design Methods in Food aan de HAS Green Academy

Een gezonde impuls bij de kassa

In de strijd tegen overconsumptie besloot Dirk te stoppen met snoepgoed-aanbod rondom het kassapark, promoties voor energydrank en 3-halen-1-betalen acties van snacks en snoep. Voortaan ligt er fruit bij de kassa. ‘Zo stimuleren wij onze klanten om tot op het laatste moment gezondere keuzes te maken’ aldus Dirk-medewerker Jessica Bussing.

Generatie z verleiden

‘Onze doelgroep, leerlingen tussen de 12 en 20 jaar, zijn jullie toekomstige klanten.’ Deze generatie -generatie z- eet graag buiten de deur. Gezonde keuzes aanbieden zien wij daarom als onze verantwoordelijkheid’ zegt Martijn Pater, operationeel directeur Campus en Onderwijs bij Appèl catering. Het bedrijf, dat circa 650 kantines beheert, verving bijvoorbeeld een wit stokbrood met room-kruidenboter voor een vezelrijke variant met margarine en een lager zoutgehalte. Het bleef een koploper. ‘Opleggen, verplichten of verbieden werkt niet bij deze doelgroep. Je moet ze tot gezonder eten verleiden.’

Dromen, durven, denken & doen

De bijeenkomst eindigt met de vraag: Hoe nu verder? Blijven we dromen of gaan we denken, durven en doen? ‘Laten we elkaar vaker opzoeken’ klinkt het uit de zaal. Daar zijn de deelnemers het unaniem over eens. De werkgroep zegt toe zich in te gaan spannen om meer activiteiten naar boven te halen en goede inspanningen aan elkaar te verbinden. De werkgroep denkt ook na over het vergroten van lokale coalities: 'Nu is het moment om landelijke ambities te verbinden aan de lokale praktijk. Samenwerking is de sleutel tot succes in het creëren van een gezondere voedselomgeving,' sluit Marjon Bachra af.