Blog: “Beelden bijstellen”
In deze reeks blogs delen we persoonlijke ervaringen, kennis en visies van JOGG-medewerkers. Dit keer deelt Jaap de Graaf (Expert Publiek-Private Samenwerking bij JOGG) zijn ervaringen over ondernemers betrekken bij een gezonde omgeving.
Al vanaf het begin van mijn loopbaan werk ik in de publiek sector. Ik heb me beziggehouden met natuurbescherming, vrijwilligersbemiddeling, beweegstimulering en gezondheidspreventie. Nobel werk, mooie idealen, aardige mensen. Voor het gevoel bestond mijn wereld uit goedbedoelende wereldverbeteraars uit de zogenaamde zachte sector. Ik keek met een bijna verzuurd gezicht naar de 'harde' wereld van de bedrijven met hun deadlinecultuur, dollartekens en weinig duurzame producten. Dit beeld werd voor de eerste keer bijgesteld toen ik op gesprek ging bij een bankdirecteur. Hij zei: “Hoe kan ik helpen om meer kinderen in mijn werkgebied gezonde voeding en voldoende beweging te geven?”. Huh, hoezo is het belangrijk voor een financiële dienstverlener om zich in te zetten voor een gezonde omgeving?
Ik leerde al gauw dat deze man werd gedreven door een krachtige, innerlijke drijfveer. Geld verstrekken was zijn corebusiness, bijdragen aan een gezonde en actieve wereld zijn hogere doel. Dit straalde hij uit naar zijn kinderen, zijn werknemers en zijn naaste omgeving.
Geïnspireerd door dit mooie voorbeeld ben ik vanaf dat moment op zoek gegaan naar dit soort creatieve en missie gedreven ondernemers. Ze maakten mijn maatschappelijke aanpak rijker, creatiever en sneller. Ze zorgden dat de schop in de grond ging, dat er mensen en middelen klaar stonden en dat er kleur werd gegeven aan het netwerk.
Ik ontmoette sindsdien steeds meer vrije geesten die handelden volgens het motto van Franklin D. Roosevelt: “Hou je ogen gericht op de sterren en je voeten op de vloer”. Daar was de bevlogen hijskraanfabrikant die meer spelmateriaal voor de kinderen in zijn vestigingsplaats mogelijk wilde maken, de directeur van een schoonmaakbedrijf die saaie parkjes in de achterstandswijk omtoverde tot sportplekken, het agrarisch productiebedrijf dat sportkantines hielp om de gouden schaal te halen, het taxibedrijf dat personeel en auto’s inzette om scholen te voorzien van drinkwatermaterialen en natuurlijk die drie samenwerkende supermarktmanagers die borg stonden voor gezonde jeugdevenementen in de stad. En dat altijd in samenwerking met andere spelers uit het werknet dat de JOGG-regisseur lokaal had gesponnen. Vanzelfsprekend met als doel dat het vormgeven van een gezonde omgeving uiteindelijk op de agenda komt te staan van het beleid van gemeenten, maatschappelijke organisaties én bedrijven.
En weet je wat zo goed voelt? Dat het mes aan twee kanten snijdt. De directeur van het schoonmaakbedrijf motiveerde zijn partnerschap als volgt: “Door bij te dragen aan meer gezonde en beweegvriendelijke buurten profiteren ook de kinderen van mijn werknemers. En die zijn op hun beurt weer de toekomstige, vitale werknemers van mijn bedrijf”. Of die inspirator van de watercampagne: “Zo buiten, zo binnen; niet alleen waterdrinken stimuleren op scholen, maar ook op mijn kantoor”.
Ook al is het werken aan publiek-private samenwerking soms vallen en opstaan, elke keer word ik weer blij van die betrokken ondernemers. Soms hoef je ze alleen maar de ruimte te geven. Ze willen doen waar ze goed in zijn en ze worden blij van concrete resultaten. Dus sluit aan bij hun kracht en heb oog voor hun belangen en hun werknemers. Vind ze en bind ze. Wees de brandstof voor hun vonken. Samen maken zij het verschil, samen vormen ze ons werknet, samen maken ze onze omgeving stapje voor stapje gezonder.
Jaap de Graaf
Expert Publiek-Private Samenwerking bij JOGG