Campagne helpt ouders: Wat zijn gezondere tussendoortjes voor mijn kind?
Bij het consultatiebureau, bij het kinderopvangcentrum en in maar liefst 22 supermarkten. Eén maand lang komen in zeven JOGG-gemeenten in de regio Noord-Veluwe ouders van jonge kinderen (2- tot 4-jarigen) op die plekken posters, handreikingen, tips en herinneringen tegen die helpen om te kiezen voor gezondere tussendoortjes voor hun kinderen. Een campagne die voortkomt uit wensen en vragen van de ouders zelf.
JOGG-regisseurs Nynke Bakker (voor de gemeente Nunspeet) en Ralf van Beek (voor de gemeente Ermelo) zitten in het campagneteam van dit project. Ze leggen uit hoe de campagne ‘Gezond Tussend’ooren’ in elkaar zit en waarom juist voor deze aanpak is gekozen. Nynke: ‘We hebben in 2018 een eerste editie gedraaid. Inmiddels zijn we net gestart met de tweede campagne en we hopen er in 2022 weer één te doen.’ Het idee is ontstaan door gesprekken met ouders. Nynke: ‘We deden en doen natuurlijk heel veel verschillende projecten. Daar zijn vaak allerlei organisaties, sportclubs en scholen bij betrokken, maar we wilden graag ook iets doen wat echt aansluit op wat de ouders zelf kunnen betekenen en hen daarbij helpen. En dan vooral ouders van jonge kinderen. Uit die gesprekken bleek dat “tussendoortjes” voor veel ouders lastig zijn. Lastig omdat het moeilijk is om vast te stellen wat nou gezonde keuzes zijn.’ Maar het kan bijvoorbeeld ook lastig zijn om nee te zeggen tegen jonge kinderen als ze bij vriendjes wél dat chocoladereepje of die winegums krijgen.
Zo ontstond het idee voor een campagne. Een campagne die vooral ouders behulpzaam wil zijn en zichtbaar is op plekken waar zij vaak komen. Ralf: ‘Zoals supermarkten. Dat zijn dé plekken waar mensen, soms in een fractie van een seconde, keuzes maken tussen ongezonde en gezonde tussendoortjes. We willen de ouders helpen om bewust keuzes te maken. Zodat ze niet meer op de automatische piloot een ongezond tussendoortje in de kar stoppen. Het zou mooi zijn als ze na de campagne dat gezondere alternatief in hun systeem hebben zitten en daarnaar grijpen, dat het tussen de oren komt.’
Zichtbaarheid
Al direct bij binnenkomst in de supermarkt hangt een opvallende poster waarop de campagne wordt uitgelegd. Op een positieve manier. Niet met een wijzend vingertje. Maar door bruikbare tips te geven, door inspiratieboodschappenlijstjes. En op dé plekken in de winkel waar het echt spannend wordt, krijgen de gezondere tussendoortjes door middel van wobblers extra aandacht. Die producten worden dus extra opvallend gepresenteerd. En er wordt informatie gegeven over de verschillende opties die er in het assortiment zijn.
Blijven opvallen is belangrijk, want het risico bestaat natuurlijk dat mensen na een paar weken ‘blind’ worden voor de posters. Nynke: ‘Dus wisselen we af en kunnen we ze vervangen door andere posters.’ Zichtbaarheid is cruciaal voor succes. Vandaar dat de campagne professioneel is vormgegeven.
Eetbare reminders
Ook veel kinderopvanglocaties in de zeven gemeenten doen mee. Ralf: ‘Op een leuke manier wordt daar aan het thema gewerkt. De kinderen krijgen natuurlijk lekkere, gezonde tussendoortjes, maar ze gaan ook aan de slag met knutselwerkjes van gezonde producten zoals walnoten.’ Voor de ouders die hun kinderen weer ophalen zijn de knutselwerkjes meteen weer een mooie reminder.
De campagne is op 18 januari gestart. Na afloop worden de ervaringen in alle zeven gemeenten geëvalueerd. Nynke: ‘Dat is een van de voordelen van dit soort regionale samenwerking, dat je van elkaar kunt leren. En hierdoor hoeft niet iedereen het wiel zelf uit te vinden.’ Een voordeel is ook, vult Ralf aan, ‘dat het doel en de opzet in alle gemeentes hetzelfde zijn, maar dat we per gemeente maatwerk leveren.’